Systemisch werken
in de Klas
(groeps-opstelling)

Een groepsopstelling in de klas is eigenlijk een organisatieopstelling die in een klas wordt uitgevoerd.  Met een groepsopstelling in de klas maak je de dynamiek van de klas zichtbaar.

Met een groepsopstelling (door middel van houten poppetjes) maken leerlingen hun interne proces en beleving extern, waardoor zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht krijgen in de processen die spelen in de groep. Soms zijn er klassen waarbinnen het gewoon niet helemaal lekker loopt, waar de samenstelling niet fijn is. Er kan sprake zijn van pestsituaties, ruzies, groepsdruk of onderlinge irritaties. Leerkrachten weten dat er iets speelt in de onderstroom, maar kunnen er hun vinger niet opleggen.
Dit is frustrerend voor alle partijen!

Juist dan kun je met een groepsopstelling in de klas de dynamiek van een groep zichtbaar maken. Zowel de leerkracht als de leerlingen krijgen dan inzicht in de processen die in de groep spelen.

Via een opstelling wordt het onbewuste bewust gemaakt. Wanneer we ergens bewust van zijn, ontstaat er vrijheid om een keuze te maken. Je hebt hiermee een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren.

Scroll naar boven

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze website te bezoeken, ga je akkoord met het gebruik ervan.