Actuele thema's

Op deze pagina vind je artikelen over actuele thema's.

Hou dat geluksgevoel vast, ook na de vakantie!

Voor de meesten van ons is de vakantie inmiddels voorbij. En hoewel de vakantie misschien anders was dan andere jaren, voel je je tijdens de vakantie meestal toch meer relaxt en ontspannen. Je brengt meer tijd buiten door, je hebt meer aandacht voor elkaar. Je geniet van het mooie weer. Kortom: je voelt je gelukkiger!

En misschien herken je die gedachte wel, als je weer aan het werk gaat: “Ik ga het dit keer echt anders doen!” Je neemt je voor om het geluksgevoel dat je tijdens de vakantie voelde, vast te houden. Maar meestal als de eerste weken na de vakantie voorbij zijn, is het gedaan met deze goede voornemens.

Maar wat is geluk eigenlijk? Voor iedereen is geluk iets anders. Wat bij iedereen gelijk is, is dat een geluksgevoel ontstaat wanneer er een juiste hoeveelheid signaalstoffen en hormonen in jouw lijf aanwezig zijn. Serotonine is hier één van. Serotonine zorgt namelijk voor blije gevoelens, motivatie, wilskracht, innerlijke rust en tevredenheid! En het mooie is dat je er vrij makkelijk voor kunt zorgen dat je serotoninespiegel kan laten stijgen!

In dit bericht zal ik je een aantal tips geven om je geluksgevoel gedurende het hele jaar op peil te houden! Allereerst gedachten.

Gedachten

Tijdens fijne momenten wordt serotonine aangemaakt, maar denken aan fijne momenten heeft het zelfde effect op je lichaam (brein) als het meemaken ervan. In je brein wordt hiertussen geen onderscheid gemaakt. Dus denk terug aan je vakantie of aan een ander fijn moment en geef je serotonine gehalte een boost!!!

Maar let op! Het ophalen van negatieve momenten heeft overigens een tegenoverstelde werking. Het laat je serotonine gehalte flink dalen.

Bewegen

Naast aandacht voor je gedachten, is gezond bewegen ook van invloed op je serotonine. Beweging stimuleert namelijk de aanmaak en het vrijkomen van serotonine. Zeker nu we veel thuis werken en ons loopje naar de koffieautomaat missen of elkaar ontmoeten in een Teams vergadering in plaats van in een vergaderzaal, schiet de beweging er misschien nog meer bij in. Dus maak in je pauze een wandeling! En misschien nog beter, maak een wandeling of een fietstocht aan het einde van je werkdag. Zo sluit je de dag ook nog eens goed af en kun je hierna echt “thuis komen”, waardoor je meer balans houdt tussen werk en privé.

Nb. Minder serotonine zorgt voor minder wilskracht en motivatie. Hierdoor wordt het nog moeilijker om in beweging te komen! Nu je dit weet, kun je dit misschien doorbreken!

Zonlicht

Maar ook zonlicht helpt! Zonlicht, het liefst waargenomen door je ogen, laat je serotonine gehalte stijgen. Niet direct in de zon kijken, maar misschien iets vaker je zonnebril afdoen helpt. Nog een reden dus om tussendoor even uit je bureaustoel te komen en een wandeling te maken. Zo hou je gedurende de dag je serotonine gehalte op peil!

Een integrale aanpak!

Je zal je misschien afvragen waarom ik aandacht besteed aan het onderwerp hormonen (in dit geval serotonine). Coaching bij KrachtVol in Bedrijf kenmerkt zich door een integrale aanpak, waarbij wordt gewerkt vanuit een holistische visie. Gedrag, gevoel en het fysieke lichaam zijn met elkaar verbonden en dus niet los van elkaar te bezien. Tijdens de coaching is voor elk van deze aspecten ruimte.