Actuele thema's

Op deze pagina vind je artikelen over actuele thema's.

Verhoog je trillingsfrequentie!

Alles in het universum bestaat uit energie! Je lichaam, je gedachten en emoties. Het is allemaal energie die op een bepaalde frequentie trilt. Dat geldt ook voor dieren, planten, voeding en voorwerpen.

In deze blog leg ik uit hoe je je eigen energie kunt verhogen. Na een korte uitleg, vind je onderaan een aantal handige tips!

Lees meer

Positief blijven in roerige tijden!

Het is een rare tijd, waarin we continue worden geconfronteerd met angst. Je kunt geen radio of televisie aanzetten of het gaat over Corona.

Van steeds meer mensen om mij heen hoor ik dat de rek er uit is. Mensen zijn sneller moe en geïrriteerd. Familie, vrienden en collega’s worden gemist. Ikzelf heb soms het gevoel alsof er een grauwe deken van negativiteit over ons heen hangt. De focus lijkt naar het negatieve te verschuiven.

Ik wil je dan ook handvaten geven om een negatieve ervaring om te zetten naar iets positiefs. Daarna zal ik je uitleggen waarom dat nu juist zo belangrijk is en welke invloed van ons brein hierop heeft.

Positief worden en blijven. Hoe?

* Sta dagelijks stil bij de positieve gevoelens, gedachten en ervaringen;

* Wees dankbaar voor de mooie dingen;

* Benader je angsten vanuit liefde, veroordeel jezelf er niet om. Ook dit is een positieve ervaring voor jouw hersenen (lees hier verderop m eer over!);

* Kies ervoor om bij iedere (negatieve) ervaring te zoeken naar de positieve kanten! Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het gaat. Een mooie manier om dit te doen, is door te werken met het 5G model.

Het 5G model

Het 5G model is een model dat afkomstig is uit de cognitieve gedragstherapie om uit te leggen hoe een kettingreactie werk. Het model maakt je gedachten, gevoelens en gedrag inzichtelijk waardoor je patronen gaat herkennen en ook leert om op een andere manier naar de situatie te kijken. Niet de gebeurtenissen zelf zorgen er voor hoe jij je voelt, maar de manier waarop je er naar kijkt! Oefen jezelf om de positieve weg te bewandelen!

Aan de slag met het 5G model? Ga als volgt te werk.

* Beschrijf de gebeurtenis. Waar was je, met wie was je en wat gebeurde er?

* Welke gedachten gingen er door je heen?

* Welk gevoel riep dit bij jou op?

* Wat deed je?

* En wat gebeurde er toen?


Doe hetzelfde opnieuw, alleen nu vanuit een positieve benadering.

* Beschrijf de gebeurtenis. Waar was je, met wie was je en wat gebeurde er?

* Wat had op dat moment een helpende gedachte geweest?

* Hoe zou je je dan gevoeld hebben?

* Wat zou je dan doen?

* Wat zou er dan kunnen gebeuren?


Je kan hem ook andersom beredeneren.

* Wat had je gewild dat er zou gebeuren?

* Wat had je daarvoor kunnen doen?

* Hoe had je je daarbij gevoeld?

* En wat voor gedachten passen hier dan bij?


Maar wat doet angst eigenlijk met ons?

Al sinds de oertijd (toen we nog werden aangevallen door bizons) benadrukken onze hersenen het negatieve. Psychologen noemen dit de ‘negativiteit bias’. Negatieve ervaringen oefenen grotere psychologische impact op ons uit dan positieve ervaringen van gelijke omvang. Maar waarom?

Eigenlijk is er een vrij logische verklaring voor. Onze hersenen hebben als belangrijkste functie om ons te helpen overleven! We zijn daarom van nature extra alert op alles wat maar gevaarlijk voor ons kan zijn. De angst die nu door veel mensen ervaren wordt, zorgt voor stress in het lichaam. En in geval van stress neemt ons reptielenbrein het over. We vallen dan terug in het mechanisme van vechten, vluchten of bevriezen.

Dit mechanisme vindt plaats onder invloed van het hormoon Cortisol. Cortisol zorgt ervoor dat we snel kunnen reageren op een levensbedreigende situatie, maar het zorgt er ook voor dat andere systemen zoals het immuunsysteem wordt onderdrukt. Overleven is nou eenmaal belangrijker dan een snotneus, zou je denken! Maar juist in deze tijd hebben wij ons immuunsysteem zo hard nodig! Dus om fit, gezond en blij deze periode door te komen, hebben we vooral vertrouwen en positieve gedachten nodig. Heeeel veel positieve gedachten!

We kunnen onze evolutionaire ontwikkeling niet veranderen, maar we kunnen wel de manier waarop we omgaan met positieve en negatieve prikkels veranderen en onze gedachten leren sturen. We weten nu dat de negatieve prikkels zwaarder wegen dan de positieve prikkels. Om gelijk te blijven aan de negatieve prikkels, hebben we 3x zo veel positieve prikkels nodig!

Lees meer

Een emotie duurt maar 90 seconden, toch?!?

Een emotie duurt maar 90 seconden. Dit heeft te maken met een eiwit dat wordt afgegeven in je lichaam die maakt dat je een emotie ervaart. 90 seconden zit er tussen het ontstaan en het verdwijnen van de emotie uit je lichaam. Maar hoe komt het dan dat we er vaak zoveel langer last van hebben?

Als we emoties langer dan 90 minuten bij ons dragen, dan heeft dat vaak te maken met ervaringen die we onbewust nog niet verwerkt hebben.

Het onbewuste

Voor datgene wat we niet willen zien, sluiten we onze ogen of kijken we weg. Voor datgene wat we niet willen horen, sluiten we onze oren. Maar dat wat we niet willen voelen, stoppen we weg. Heel diep in ons onbewuste…


Ik denk dat we wij allemaal wel eens ervaren hebben dat datgene wat we wegstoppen in ons onbewuste niet verdwenen is of inactief blijft. Vaak op de meest onhandige momenten komt het weer terug.

Emotionele gebeurtenissen worden opgeslagen en verbonden aan bepaalde gevoelens. Ik omschrijf het onbewuste vaak als een ladekast, waarin al deze ervaringen die je het liefst ver bij je vandaan wilt houden wegstopt. Netjes geordend op thema: ik kan het toch niet, ik hoor er niet bij, ze luisteren niet naar mij etc…

En als je dan een emotie ervaart, raakt dat misschien één van deze thema’s. Alle gevoelens die deze emotie raakt komen tevoorschijn. En daar ben je meestal niet met 90 seconden doorheen!

Dan kan het natuurlijk ook nog voorkomen dat een lade overvol is. In dit geval gaat het onbewuste signalen geven aan het bewuste, en wel door…herhaling! Net zolang tot we luisteren. De gebeurtenis die nu bij jou deze heftige emotie veroorzaakt, speelt NU in je leven. De manier hoe je daarmee omgaat heeft echt te maken met het verleden.  

Je kunt het verleden niet veranderen, maar je kunt wel iets veranderen

Het verleden kun je niet veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je reageert op dat verleden, hoe je ermee omgaat. Het is belangrijk om het je goed te realiseren dat je niet je emoties bent, maar dat je ze hebt! Dit betekent dus dat je er dus ook iets aan kunt veranderen.

Emoties toelaten in plaats van wegstoppen

Emoties kunnen dus twee kanten op. Naar binnen of naar buiten. Als we ze wegstoppen gaan ze naar binnen…. en komen ze uiteindelijk weer terug. Waarschijnlijk heftiger dan nodig en misschien ook wel gestapeld op andere gevoelens en thema’s.

Ik stel voor dat we de emoties die we voelen voortaan naar buiten laten komen. Ze duren immers maar 90 seconden. En naar buiten laten komen is dan niets anders dan dat wat we een golf zien doen. Hij zwelt op, bereikt zijn piek, zwakt weer af en lost op. Emoties toelaten betekent dat je de golf gewoon door je heen laat gaan, zonder je er verder mee te bemoeien.

Is dit niet voldoende? Uit ze dan! Laat je tranen de vrije loop, schreeuw of schrijven het op. Je kunt ook gaan hardlopen of wandelen. Het in beweging zetten van je lichaam, maakt dat een emotie zich ook makkelijker beweegt.

Gevoelens loslaten

Nieuwe emoties kun je leren toelaten, maar dat neemt niet weg dat er nog altijd zaken zitten in jouw ladekastje die er uit willen. Dienen deze gevoelens zich aan, ga er dan mee aan de slag en ruim het op. Doe dit al een onderzoeker, niet als slachtoffer! En stel jezelf de volgende vragen:

- Welke emotie neemt de overhand?

- Welk feit raakt me het allermeest?

- Wat zegt dat over mij?

- Wat zou ik tegen een kind zeggen als die hiermee zou zitten?


Duik er niet te diep in, maar besteed er beperkt tijd aan. Als je je bewust wordt van kern en de oorzaak, erken het dan en kijk ernaar zoals het is. Je hoeft het niet ‘beter’ te maken of te veranderen. Nu kun je loslaten omdat je er niet tegen vecht en je er geen energie in steekt.


Mooie methoden

Het is echter niet altijd makkelijk om zelf een oplossing te vinden. Je hebt er last van, je wilt het anders, maar je weet niet hoe je het moet aanpakken. Bij KrachtVol in Bedrijf maak ik onder andere gebruik van EMO-minffulness en NEI.

Emo-mindfulness is een methode die is ontwikkeld door Drs. N.J. Zimmermann en nodigt door herhalen van een ‘probleem’ het onbewuste uit om ‘wat samenhangt met’ dit probleem toe te laten zodat er emotionele rust komt. De ladekast wordt als het ware opgeruimd en ontdaan van de dingen die we niet meer nodig hebben.

NEI (neuro emotionele integratie) is een methode die zich richt op de oorzaak en motivatie van gedrag en het loslaten van blokkades en belemmerende overtuigingen. Zo ben je in staat de relatie te zien tussen hoe je jezelf voelt en je gedrag.



Lees meer

Hou dat geluksgevoel vast, ook na de vakantie!

Voor de meesten van ons is de vakantie inmiddels voorbij. En hoewel de vakantie misschien anders was dan andere jaren, voel je je tijdens de vakantie meestal toch meer relaxt en ontspannen. Je brengt meer tijd buiten door, je hebt meer aandacht voor elkaar. Je geniet van het mooie weer. Kortom: je voelt je gelukkiger!

En misschien herken je die gedachte wel, als je weer aan het werk gaat: “Ik ga het dit keer echt anders doen!” Je neemt je voor om het geluksgevoel dat je tijdens de vakantie voelde, vast te houden. Maar meestal als de eerste weken na de vakantie voorbij zijn, is het gedaan met deze goede voornemens.

Maar wat is geluk eigenlijk? Voor iedereen is geluk iets anders. Wat bij iedereen gelijk is, is dat een geluksgevoel ontstaat wanneer er een juiste hoeveelheid signaalstoffen en hormonen in jouw lijf aanwezig zijn. Serotonine is hier één van. Serotonine zorgt namelijk voor blije gevoelens, motivatie, wilskracht, innerlijke rust en tevredenheid! En het mooie is dat je er vrij makkelijk voor kunt zorgen dat je serotoninespiegel kan laten stijgen!

In dit bericht zal ik je een aantal tips geven om je geluksgevoel gedurende het hele jaar op peil te houden! Allereerst gedachten.

Gedachten

Tijdens fijne momenten wordt serotonine aangemaakt, maar denken aan fijne momenten heeft het zelfde effect op je lichaam (brein) als het meemaken ervan. In je brein wordt hiertussen geen onderscheid gemaakt. Dus denk terug aan je vakantie of aan een ander fijn moment en geef je serotonine gehalte een boost!!!

Maar let op! Het ophalen van negatieve momenten heeft overigens een tegenoverstelde werking. Het laat je serotonine gehalte flink dalen.

Bewegen

Naast aandacht voor je gedachten, is gezond bewegen ook van invloed op je serotonine. Beweging stimuleert namelijk de aanmaak en het vrijkomen van serotonine. Zeker nu we veel thuis werken en ons loopje naar de koffieautomaat missen of elkaar ontmoeten in een Teams vergadering in plaats van in een vergaderzaal, schiet de beweging er misschien nog meer bij in. Dus maak in je pauze een wandeling! En misschien nog beter, maak een wandeling of een fietstocht aan het einde van je werkdag. Zo sluit je de dag ook nog eens goed af en kun je hierna echt “thuis komen”, waardoor je meer balans houdt tussen werk en privé.

Nb. Minder serotonine zorgt voor minder wilskracht en motivatie. Hierdoor wordt het nog moeilijker om in beweging te komen! Nu je dit weet, kun je dit misschien doorbreken!

Zonlicht

Maar ook zonlicht helpt! Zonlicht, het liefst waargenomen door je ogen, laat je serotonine gehalte stijgen. Niet direct in de zon kijken, maar misschien iets vaker je zonnebril afdoen helpt. Nog een reden dus om tussendoor even uit je bureaustoel te komen en een wandeling te maken. Zo hou je gedurende de dag je serotonine gehalte op peil!

Een integrale aanpak!

Je zal je misschien afvragen waarom ik aandacht besteed aan het onderwerp hormonen (in dit geval serotonine). Coaching bij KrachtVol in Bedrijf kenmerkt zich door een integrale aanpak, waarbij wordt gewerkt vanuit een holistische visie. Gedrag, gevoel en het fysieke lichaam zijn met elkaar verbonden en dus niet los van elkaar te bezien. Tijdens de coaching is voor elk van deze aspecten ruimte.

Lees meer